مصوبات جلسه هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری استان ایلام در تاریخ 1404/5/5

مصوبات جلسه هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری استان ایلام در تاریخ 1404/5/5
مرداد 7, 1404
36 بازدید

مصوبات جلسه هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری استان ایلام در تاریخ 1404/5/5

صورتجلسه هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان ایلام

در تاریخ ۵/۵/۱۴۰۴ ساعت ۱۳ جلسه هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری ایلام با حضور اعضای محترم هیئت‌مدیره به اسامی آقایان حجت‌الله محمدی، محمدنبی سلیمان‌نژاد، فریدون دندانمزد، محسن الماسی و خانم زهرا رحیمی با موضوع تصویب آیین کار کمیسیون‌های نقل و انتقال و اداره بازرسی و رفاه تشکیل و برگزار گردید که پس از بحث و تبادل‌نظر به شرح زیر اتخاذ تصمیم گردید:

جلسه هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری استان ایلام با حضور امضاکنندگان ذیل تشکیل و آیین کار کمیسیون نقل و انتقالات و اداره بازرسی و نظارت به شرح زیر تصویب شد:

تصویب آیین‌کار کمیسیون نقل و انتقالات

 

به منظور هماهنگی و ایجاد رویه یکسان در تغییر محل اشتغال وکلای دادگستری و محل کارآموزی کارآموزان وکالت با استفاده از اختیارات حاصل از ماده ۶ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، تغییر محل اشتغال وکلای دادگستری و کارآموزان بر اساس ضوابط زیر و پس از طرح در کمیسیون نقل و انتقالات و تأیید انطباق شرایط متقاضی با مقررات این آیین‌نامه و با تصویب نهایی هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری استان ایلام انجام خواهد شد.

از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، کلیه نقل و انتقالات دائم و موقت وکلای شاغل در حوزه کانون وکلای دادگستری استان ایلام و از حوزه‌های دیگر به کانون وکلای دادگستری ایلام و بالعکس بر اساس ضوابط و شرایط مقرر در این آیین‌نامه خواهد بود.

ماده ۱: در ابتدای شروع هر دوره هیئت مدیره” کمیسیون نقل و انتقالات” توسط هیئت مدیره تشکیل و درخواست‌های نقل و انتقال و تغییر محل اشتغال وکلا و کارآموزان را بررسی و مصوبات خود را در هر مورد به هیئت مدیره اعلام می‌نماید.

تبصره ۱:اعضای کمیسیون نقل و انتقالات که در این آیین‌نامه اختصاراً «کمیسیون» نامیده می‌شود، متشکل از ۵ نفر از وکلای پایه یک با حداقل ۳ سال سابقه وکالت هستند که توسط هیئت‌مدیره انتخاب می‌شوند.

تبصره ۲:هرگونه تقاضای نقل و انتقال اعم از دائم یا موقت از سوی اعضای کمیسیون مذکور در حین عضویت، مستقیماً در هیئت‌مدیره مطرح می‌گردد.

ماده ۲:کمیسیون دارای یک رئیس و یک دبیر خواهد بود که در اولین جلسه توسط اعضا انتخاب می‌شوند. مسئولیت تشکیل و اداره جلسات و دعوت از متقاضیان با رئیس کمیسیون و مسئولیت رعایت نوبت رسیدگی، نگهداری سوابق، تنظیم صورتجلسه، تهیه گزارش وضعیت هر درخواست با دبیر کمیسیون می‌باشد. در غیاب رئیس، مسن‌ترین عضو ریاست جلسه را بر عهده خواهد داشت.

 

تبصره ۱:جز در مواردی که با تصویب کمیسیون یا تشخیص ریاست محترم کانون، رسیدگی به درخواست نقل و انتقال فوریت داشته باشد، رعایت نوبت در رسیدگی بر تقاضاها الزامی است.
کمیسیون پس از انعکاس شماره ثبت تقاضا و ردیف متقاضی، گزارشی تنظیم و سپس مصوبات خود را به‌صورت ماهیانه جهت طرح در هیئت‌مدیره اعلام و ارائه می‌نماید.

ماده ۳:جلسه کمیسیون هر ۱۵ روز یک‌بار برگزار می‌شود. در صورت ضرورت، بنا به تشخیص کمیسیون و با تشخیص ریاست محترم کانون، تعداد جلسات افزایش می‌یابد. رسمیت جلسات منوط به حضور اکثریت اعضا بوده و تصمیمات با رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر است.

ماده ۴:کلیه درخواست‌های انتقال دائم یا موقت با ارجاع رئیس کانون ثبت و در کمیسیون مطرح و با تشکیل پرونده مشتمل بر مدارک ذیل مورد رسیدگی قرار می‌گیرد:
۱. درخواست کتبی متضمن دلایل و جهات توجیهی
۲. تصویر پروانه وکالت تمدید شده
۳. موافقت کانون مبدأ در انتقالات برون‌استانی
۴. پرداخت هزینه تشکیل پرونده
۵. گواهی عدم محکومیت انتظامی درجه ۵ و بالاتر یا شمول مرور زمان موضوع ماده ۱۵۴ آیین‌نامه

تبصره ۱:چنانچه پرونده ناقص باشد، جهات نقص به متقاضی ابلاغ تا حداکثر ظرف مدت یک هفته رفع نقص نماید. چنانچه در مدت مقرر رفع نقص صورت نگیرد، درخواست از دستور کار خارج خواهد شد.

تبصره ۲:هزینه تشکیل پرونده برای وکلای پایه یک اعم از انتقال موقت یا دائم بیست میلیون ریال می‌باشد. هزینه تشکیل پرونده کارآموزان وکالت مبلغ ده میلیون ریال می‌باشد. مبالغ مذکور حتی در صورت رد تقاضا قابل استرداد نیست. مراتب به اطلاع و تأیید متقاضی می‌رسد.

تبصره ۳:مبالغ فوق در ابتدای هر دوره هیئت‌مدیره توسط هیئت‌مدیره منتخب تعیین می‌شود.

ماده ۵:شرط پذیرش درخواست انتقال، وجود و احراز شرایط زیر توسط کمیسیون و موافقت نهایی با انتقال، موکول به تصویب هیئت‌مدیره است:

  • بند ۱. اشتغال در محل مورد تقاضا با مانع قانونی مواجه نباشد.
  • بند ۲. وجود ظرفیت در شهر مورد درخواست (مقصد) و حضور وکلا به تعداد لازم در محل اشتغال (مبدأ).
  • بند ۳. حداقل سابقه وکالت پایه یک مورد نیاز برای طرح درخواست انتقال دائم وکلا به شرح ذیل است:
    • از شهرهای استان به مرکز استان: سه سال
    • از شهرهای استان به سایر شهرهای استان (غیر از مرکز): یک سال
      در درخواست انتقالی از هر یک از شهرهای استان به شهرهای خارج از استان و بالعکس و همچنین از مرکز به سایر شهرهای استان، نیازمند رعایت مدت‌های فوق نمی‌باشد.

تبصره ۱:طرح پرونده شکایت انتظامی علیه متقاضی، مانع بررسی تقاضای انتقال نیست و در صورت صدور کیفرخواست مبنی بر عدم تمرکز در محل اشتغال، بررسی تقاضا منوط به صدور رأی بدوی از دادگاه انتظامی خواهد بود.

ماده ۶:در ارزیابی تقاضاهای انتقال، علاوه بر احراز شرایط مذکور در ماده ۵، موارد زیر مؤثر و مدنظر خواهد بود:
۱. نداشتن سوء شهرت در طول مدت وکالت یا سوابق شغلی قبل از وکالت
۲. سابقه اشتغال به وکالت و فعال بودن پروانه وکالت
۳. نداشتن محکومیت جزایی مؤثر
۴. همکاری مؤثر با ارکان و کمیسیون‌های کانون
۵. سنوات اشتغال در شهرهای محروم
۶. درج مقالات علمی و پژوهشی در مجلات تخصصی
۷. داشتن تألیفات علمی
۸. شرکت مؤثر در سمینارهای تخصصی
۹. فعالیت مؤثر در پذیرش و آموزش کارآموزان وکالت
۱۰. همکاری در قبول پرونده‌های معاضدتی و تسخیری
۱۱. وضعیت خاص متقاضی از جمله بیماری خود و افراد تحت تکفل و شرایط خاص خانوادگی

تبصره:کمیسیون نقل و انتقال، هرگونه تحقیقی در خصوص استحقاق متقاضی را لازم بداند، انجام و تصمیم و پیشنهاد خود را مستدلاً به هیئت‌مدیره ارائه می‌نماید.

ماده ۷:چنانچه متقاضی انتقالی یا همسر، فرزند، پدر، مادر یا سایر افراد تحت تکفل وی دچار بیماری صعب‌العلاج شوند و امکان معالجه در استان محل اشتغال فراهم نباشد، درخواست انتقالی به‌صورت موقت و حداکثر به مدت دو سال پذیرفته می‌شود و در صورت ادامه شرایط، قابل تمدید خواهد بود.

ماده ۸:در صورت پذیرفته شدن وکلا یا کارآموزان وکالت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از طریق شرکت در آزمون سراسری و قبولی در آن، پس از ثبت‌نام و ارائه گواهی اشتغال به تحصیل حضوری از دانشگاه یا مؤسسه آموزشی و پژوهشی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نسبت به موافقت با انتقال موقت آنان حداکثر به میزان سنوات تحصیلی اقدام خواهد شد.

ماده ۹:پذیرش تقاضای انتقال بانوان وکیل و کارآموز به محل اشتغال زوج با ارائه مدرک ازدواج مؤخر بر شروع وکالت و حکم کارگزینی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی یا امور اداری مؤسسه یا شرکت ذی‌ربط امکان‌پذیر خواهد بود.

تبصره ۱:انتقال موقت بانوان وکیل سه ماه پس از شروع دوره بارداری با ارائه گواهی معتبر پزشکی به مدت دو سال امکان‌پذیر خواهد بود.

ماده ۱۰:انتقال محل اشتغال در دوره کارآموزی مجاز نیست، لکن کارآموزان می‌توانند در هر یک از مراحل کارآموزی درخواست مهمانی جهت طی دوره کارآموزی در حوزه کانون مورد نظر را بنمایند. رسیدگی به این‌گونه درخواست‌ها منوط به ارائه موافقت‌نامه کمیسیون کارآموزی و اختبار خواهد بود.

ماده ۱۱:تصمیم کمیسیون دایر بر رد درخواست متقاضی به نحو مقتضی به وی ابلاغ خواهد شد. رد درخواست ظرف ده روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در هیئت‌مدیره خواهد بود و هیئت‌مدیره با بررسی اعتراض، تصمیم قطعی اتخاذ خواهد نمود. در صورت پذیرش تقاضا، موضوع جهت تصویب به هیئت‌مدیره ارسال می‌شود.

ماده ۱۲:تصمیم هیئت‌مدیره مبنی بر رد یا قبول انتقال به متقاضی اعلام و در صورت موافقت با انتقال، در نقل و انتقالات داخل استان و نقل و انتقالات از حوزه‌های خارج استان به داخل استان، وکیل مکلف است ظرف دو ماه دفتر وکالت خود را در محل جدید دایر و نشانی آن را به کانون اعلام نماید، والا موافقت با انتقال کأن‌لم‌یکن تلقی خواهد شد. چنانچه متقاضی برای انتقال عذر موجه داشته باشد، قبل از انقضای مدت دو ماهه، موجبات تعذر خود را اعلام و هیئت‌مدیره می‌تواند تا دو ماه اعتبار آن را تمدید نماید.

ماده ۱۳:مدت انتقال موقت یک تا دو سال است و انتقال موقت نیز تابع شرایط انتقال دائم است. وکلایی که موقتاً به شهر یا کانونی دیگر منتقل شده‌اند باید بلافاصله بعد از اتمام دوره انتقالی به محل اشتغال دائم مراجعت و مراتب را به کانون‌های میزبان و اصلی اعلام دارند، والا متخلف محسوب می‌شوند.

تبصره ۱:وکیل در طول مدت انتقال موقت در شهر مقصد، حق دایر کردن دفتر در محل قبلی را نخواهد داشت.

تبصره ۲:بررسی وضعیت انتقالی پس از اتمام مدت از حیث تبدیل یا تمدید انتقالی با کمیسیون است.

ماده ۱۴:اتخاذ تصمیم در خصوص سایر مواردی که در این آیین‌نامه پیش‌بینی نشده است به تشخیص هیئت‌مدیره خواهد بود که در صورت ارجاع به کمیسیون، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
از تاریخ تصویب، کلیه نقل و انتقالات اعم از دائم یا موقت، مطروحه یا جدید بر اساس این آیین‌نامه مورد رسیدگی و اتخاذ تصمیم قرار خواهد گرفت.

این آیین‌کار در ۱۴ ماده در جلسه مورخ ۰۵/۰۵/۱۴۰۴ به تصویب هیئت‌مدیره پنجمین دوره کانون وکلای دادگستری استان ایلام رسید.

 

 

تصویب آیین‌کار اداره بازرسی و نظارت

 

 

در اجرای ماده ۸۵ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری و تضمین استمرار شرایط مقرر در ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری، لذا آیین ‌کار اداره بازرسی و نظارت جهت شروع فعالیت به شرح ذیل تنظیم ، تهیه و تدوین گردید:

 

بخش اول: کلیات

ماده ۱:اختصارات و عبارات زیر در آیین کار در معانی زیر به کار می‌رود:

  • کانون: کانون وکلای دادگستری استان ایلام
  • رئیس کانون: رئیس کانون وکلای دادگستری استان ایلام
  • هیئت‌مدیره: هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری استان ایلام
  • دادسرا: دادسرای انتظامی کانون وکلای دادگستری استان ایلام
  • وکیل: هر فردی که از کانون وکلا پروانه وکالت یا کارآموزی دریافت کرده است
  • اداره: اداره نظارت و بازرسی کانون وکلای دادگستری استان ایلام
  • نظارت: مجموعه اقدامات لازم با رعایت کلیه موازین قانونی در اجرای ضوابط، مقررات و نظامات به منظور حفظ و صیانت از ارزش‌های حرفه‌ای وکالت و شئون وکلای دادگستری و پیگیری تخلفات احتمالی آنان در چارچوب تکالیف و وظایف حرفه‌ای
  • بازرسی: مجموعه اقداماتی که در پیگیری موضوعات و اقدامات مطالعاتی پرونده‌های منشأ شکایت یا استنادی و هرگونه اقداماتی که در اجرای ارجاعات رئیس کانون، نایب‌رئیس و دادسرای انتظامی به عمل می‌آید
  • اعمال: هر رفتار اعم از فعل یا ترک فعل که وکیل و کارآموز در راستای انجام وظایف و تعهدات حرفه‌ای خود ملزم به رعایت آن است

اداره : اداره بازرسی و نظارت کانون وکلای دادگستری استان ایلام

  • بازرس: وکیل پایه یک که انجام یکی از وظایف اداره را مطابق آیین‌نامه آیین کار بر عهده دارد

 

بخش دوم: اصول حاکم بر اداره

ماده ۲: اداره بر اساس اصول زیر عمل خواهد کرد:
۱) اصل بر رعایت بی‌طرفی در اعمال نظارت بر وکلا است
۲) اصل بر صحت اعمال وکلا است و هرگونه نظارت باید مستند و مستدل باشد
۳) در شیوه اعمال نظارت، اصل بر برائت و حفظ شأن و کرامت وکیل است
۴) اصل بر شفافیت و محرمانه بودن نظارت است

ماده ۳ :صلاحیت و وظایف اداره به شرح زیر است:
۱- موارد مصرح در ماده ۸۵ آیین‌نامه اجرایی
۲- تحقیقات مقتضی در رابطه با متظاهران و مداخله‌کنندگان در امر وکالت و مشاوره حقوقی موضوع ماده ۵۵ قانون وکالت و ارائه آن به رئیس کانون وکلا
۳- موارد ارجاعی از جانب دادگاه و دادسرای انتظامی

ماده ۴:  ساختار اداره:
۱) رئیس
۲) نایب‌رئیس
۳) بازرس
۴) دبیر

ماده ۵ :وظایف رئیس و نایب‌رئیس اداره:
۱) رسیدگی به گزارشات ارجاعی رئیس یا نایب‌رئیس کانون پس از ثبت در دفتر اداره توسط رئیس اداره یا ارجاع به بازرسان
۲) ارائه گزارش فعلی از عملکرد اداره به رئیس کانون
۳) اعمال نظارت بر صحت عملکرد اعضای اداره به‌طور مستمر
۴) ارجاع موضوعات به بازرسان و در صورت تشخیص تخلف، ارائه آن به رئیس کانون جهت اعمال وظایف قانونی
۵) کنترل و نظارت بر حسن انجام کار اداری محوله به اعضای اداره بازرسی و نظارت یا بازرسان

ماده ۶:وظایف دبیر اداره:
۱. تنظیم و ثبت کلیه مکاتبات و گزارش‌های ارجاعی و صادره در دفاتر یا سامانه‌های اداری
۲. تنظیم و ثبت دستور جلسات و صورت‌جلسات
۳. حفظ و بایگانی کلیه مکاتبات و اسناد مربوط به اداره و ارسال آن به دبیرخانه کانون در صورت نیاز
۴. تنظیم گزارش نهایی اقدامات بازرس یا بازرسان و ارجاع آن به رئیس اداره

ماده ۶: وظایف بازرس: بازرسان برای اجرای وظایف موضوع این آیین نامه افرادی خواهند بود که هئیت مدیره آنان را به عنوان عضویت در اداره معرفی کرده است،در شهرستان های تابع استان نیز بازرسی در همان شهرستان از بین وکلای مستقر توسط هیئت مدیره تعیین می شود.

ماده ۷: در صورت  زوال هر یک از شرایط مقرر برای عضویت اداره نظارت و بازرسی در طول مدت خدمت ادامه عضویت در اداره منقضی و جهت تعیین عضو جایگزین به هیئت مدیره معرفی می گردد.

ماده ۸: نظریه بازرسی ابتدا توسط رئیس اداره بررسی و سپس با حضور تهیه کننده گزارش ضمن طرح در جلسه چناچه نظر اکثریت اعضای اداره دلالت بر انجام تخلف یا مستلزم تعقیب باشد رئیس اداره موضوع را به رئیس کانون اعلام می نماید.

ماده۹: جلسات اداره به صورت ماهیانه و در صورت ضرورت ۱۵ روز یک بار به تشخیص رئیس اداره خواهد بود که از طریق رئیس اداره یا نائب رئیس به نحو مقتضی به اعضا اطلاع رسانی خواهد شد در صورت در خواست حداقل دو نفر اعضا جلسه فوق العاده در مورد خاص تشکیل خواهد شد،تشکیل جلسات در بستر فضای مجازی نیز حسب ضرورت امکان پذیر است.

بخش سوم:وظایف دفتر

ماده ۱۰: وظایف دفتر به شرح زیر است

۱)انجام دستورات رئیس و نائب رئیس

۲)انجام مکاتبات اداری داخلی,استعلامات و معرفی نامه جهت بازرسی یا بازرسان جهت انجام محوله از مجرای رئیس کانون وکلا

۳)تشکیل و ثبت و ضبط و نگهداری پرونده ها و پیگیری ارجاعات.

۴)دعوت از بازرسان و محقق یا محققین جهت شرکت در جلسات یا امور مربوطه.

۵)تهیه و ارائه آمار ماهانه فعلی و سالانه

ماده۱۱: چنانچه هریک از اعضای اداره ، سه جلسه متوالی و یا ۵ جلسه متناوب در جلسات اداره شرکت ننمایند عضویت وی منقضی خواهد بود و چنانچه عضوی از اعضای بازرسان وظایف محوله را به درستی و به دقت انجام ندهد مراتب از سوی رئیس یا نائب رئیس اداره به رئیس کانون ، جهت معرفی جایگزین اعلام خواهد شد.

این آیین کار در ۱۱ماده در جلسه مورخ ۰۵/۰۵/۱۴۰۴ به تصویب هیئت مدیره دوره پنجم کانون وکلای ایلام رسید

 

اداره امور رسانه و روابط عمومی کانون وکلای دادگستری استان ایلام